20-10-2016

De Redactie 20 okt. 2016: premier Charles Michel over CETA-debat in Wallonië: "We staan dicht bij het moment van de waarheid"

De Waalse regering heeft van de Europese Commissie de laatste documenten, teksten en voorstellen over het CETA-verdrag gekregen. Dat zegt premier Charles Michel (MR), die hoopt dat de regering-Magnette snel duidelijk maakt of ze nu al dan niet met CETA instemt. "We staan dicht bij het moment van de waarheid. Op een bepaald moment moet men ja of nee kunnen zeggen."

Burgertop

De Waalse regering staat niet alleen in zijn verzet tegen CETA. Tijdens een "burgertop" aan de ingang van het Europees Parlement hebben vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld, ngo's, lokale politici en Europarlementsleden een verklaring tegen CETA en TTIP ondertekend. Zulke vrijhandelsverdragen ondermijnen de democratie en brengen de wetgevende prerogatieven van de overheden in gevaar, zeggen ze.

In hun verklaring waarschuwen de ondertekenaars voor ondemocratische beslissingsorganen die een impact kunnen hebben op de gezondheidszorg en de voedselveiligheid, op het klimaat en het leefmilieu, op onderwijs en op openbare aanbestedingen en publieke diensten. "Daarom roepen we Canada en de EU op om CETA niet te ondertekenen en vragen we de leden van het Europees Parlement en de parlementen van de lidstaten niet voor het akkoord te stemmen."