Bindend Referendum & Burgerinitiatief

Wij burgers kunnen wel degelijk meebeslissen over onze samenleving. Het onmisbare instrument daartoe is het Bindend Referendum op Burgerinitiatief.
Het opnemen van het Bindend Referendum en het Burgerinitiatief in de Belgische Grondwet zal heel Europa tot voorbeeld strekken

Belgische staatsburgers

dat onze politiek een fundamenteel democratisch tekort vertoont: alle politieke beslissingen spelen zich af in partijbesturen, de burger staat daar volkomen buiten. Een verkiezingssysteem verhelpt niets aan dit euvel: partijprogramma’s kunnen de wensen van de burgers niet in kaart brengen. Verkiezingen als enige burgerinbreng beantwoorden sinds lang niet meer aan de noden van deze tijd. Directe democratie dringt zich op.

artikel 33 van de Belgische Grondwet, “Alle machten gaan uit van de Natie. Zij worden uitgeoefend op de wijze bij de Grondwet bepaald” ,
te wijzigen in
“Alle machten gaan uit van het Belgische volk. Dit oefent zijn soevereiniteit uit via zijn vertegenwoordigers en via het Bindend Referendum en het Burgerinitiatief.”

onderteken de petitie Bindend Referendum & Burgerinitiatief.

• 9 dagen geleden anoniem
  • 6 maanden geleden Raymond Celis lubbeek