Neen tegen het verstenen van Zonhovens buitengebied

Zonhoven is een landelijke gemeente met een uitgesproken residentieel karakter. Dit dreigt verloren te gaan door projectontwikkelaars die het buitengebied liever verstenen. Hoog tijd dus om aan het Schepencollege te laten weten dat we het hier niet mee eens zijn!

(potentiƫle) inwoners van Zonhoven

Dat projectontwikkelaars de richtlijnen van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan en het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen naast zich neer leggen en kiezen voor het verstenen van buitengebied. Dit door dossiers in te dienen die op de rand van Zonhoven een hogere dichtheid (17,5 woningen / ha) hebben dan de norm voor buitengebied in Vlaanderen (15 woningen / ha). Dat hierbij waardevol ecologisch gebied moet sneuvelen is bijzaak.

Het College van Burgemeester en Schepenen van Zonhoven om het door hen en de bestendige deputatie Limburg goedgekeurde Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan in de praktijk toe te passen. En in het bijzonder de landschappelijke kwaliteit die aanwezig is en de aantrekkingskracht is van de buitengebieden, in stand te houden.

Zonhoven
01-06-2017