Porto 1

Stop euthanasie op rabiesvrije dieren

Dierenartsen kunnen vandaag zomaar honden laten inslapen enkel op een vermoeden van rabies, zonder enig verder onderzoek en zonder ze eerst uit voorzorg in quarantaine te plaatsen en vervolgens beroep te doen op een onafhankelijk instituut dat dieren levend kan testen op rabiës. Recent werd de hond Porto zomaar geeuthanaseerd zonder voorafgaande quarantaine, zonder enig bewijs dat hij rabiës had en zonder gerechtelijk bevel. Porto moest sterven enkel omdat de dierenarts dit zo wilde en zijn eigen zin deed. Dit kan en mag niet! We eisen dat er een regel komt waaraan zowel dierenartsen als ook de FOD zich moet houden!

bekommerd om het te allen tijde respecteren van dierenwelzijn en die dieren in nood een stem willen geven

dat dierenartsen honden laten inslapen enkel op een vermoeden van rabies zonder enig verder onderzoek en zonder ze eerst uit voorzorg in quarantaine te plaatsen en vervolgens beroep te doen op een onafhankelijk instituut dat dieren levend kan testen op rabies. Een dierenarts moet een dier redden en niet het leven ontnemen. Stop het afslachten van onschuldige dieren!

om een verbod voor dierenartsen om honden met vermoedelijk rabies te euthanaseren, zonder ze eerst in quarantaine te plaatsen en vervolgens beroep te doen op een onafhankelijk instituut dat dieren levend kan testen op rabies.

We eisen dat enkel de uitslag van onderzoek door een erkend onafhankelijk instituut kan bepalen of een dier rabies heeft of niet.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Kamer van Volksvertegenwoordigers
25-01-2015