Het grondig testen van een TOLVRIJE Liefkenshoektunnel, met verkeerssturing en aanpassingen. Om te kunnen bewijzen dat het optimaal gebruik van de bestaande infrastructuur het miljardenverslindende 3e Scheldekruising-project Oosterweel overbodig maakt. Wél investeren in een beter openbaar vervoer.
Mobiliteitsdeskundigen Mobiliteitsorganisaties Het middenveld Wakkere burgers Politici
De gratis en bovendien gemakkelijk vindbare Kennedytunnel is de meest populaire Scheldekruising. Met als gevolg files, luchtvervuiling en geluidshinder. De overheid wil de geldverslindende Oosterweeltunnel aanleggen die ten vroegste klaar zal zijn in 2027. Officiële statistieken tonen nochtans aan dat de Liefkenshoektunnel (mét tol) nog niet verzadigd is en dat er dus nog capaciteit overblijft. Maar de overheid is blind voor dit valabel argument.
Het 4 maanden lang testen van het optimaal inzetten van de Liefkenshoektunnel: TOLVRIJ, met slimme verkeerssturing, doorstromingsbevorderende aanpassingen, en verkeersdosering of -herverdeling op zowel dé Ring (R1) als de Ring in havengebied (R2). Deze test moet uitgevoerd worden met medewerking van onafhankelijke deskundigen. Hij zal bewijzen dat een performante Liefkenshoektunnel het mobiliteitsprobleem rond Antwerpen grotendeels kan oplossen.