De krassen op de armen zijn zichtbaar, de tranen staan dagelijks in de ogen, de punten kelderen, … Wie kan Sam helpen? Sam wou niet vechten, maar de woede en onmacht zaten er en …. Sam heeft spijt. Sam is moe… De leerkrachten van Sam en de CLB-medewerker willen Sam ondersteunen, maar zijn ook moe.
Iedereen met een hart voor onze leerlingen en/of de mensen die werken voor leerlingen.
Leraren en begeleiders krijgen steeds meer te maken met de specifieke noden van leerlingen en gaan op zoek naar oplossingen die veel verder gaan dan wat de mogelijkheden binnen de onderwijscontext zijn. Voor scholen volstaat de omkadering niet meer. Het CLB wordt ingeschakeld, maar kan ook de veelheid aan vragen niet meer opvangen. Hulpverlening is overbevraagd en werkt met wachtlijsten of prioriteiten.
We pleiten voor meer respect voor de onderwijsprofessionals en CLB medewerkers en aandacht voor de noden van onderwijs.
We pleiten voor een focus op de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/welzijn.
We pleiten voor een snelle opstart van noodzakelijke hulpverlening en minder versnippering van de jeugdhulp.
We pleiten voor meer structurele preventie op langere termijn.
We pleiten voor een breed maatschappelijk debat.