Wie nog graag eens rustig en gemakkelijk met de bus naar Leuven wil, heeft nog exact een maand tijd voordat lijn 371 helaas definitief uit het straatbeeld verdwijnt, ondanks de petitie met 1.800 handtekeningen (papier en online), de soms emotionele reacties en de vele inspanningen die er geleverd werden door tal van mensen en de contacten die er op alle mogelijke bestuursniveaus gelegd werden om die beslissing nog terug te laten draaien. Zo zal onze buurt een van de weinige in Leuven zijn die geen vlotte en frequente busverbinding meer met Leuven zal hebben (en met Hoog-Linden en Linden Steneveld is het nog erger gesteld), met dank aan de bezuinigingen en het wanbeleid van De Lijn in het algemeen en het gebrek aan proactiviteit of de desinteresse van lokale besturen.
Een verplaatsing met de bus zal dan heel wat planning vergen, en men zal er ook meer tijd voor moeten uittrekken om naar een verder gelegen halte te gaan, een overstap te maken of een stuk te voet te gaan. Het kan dan tot 15 minuten langer duren om vanuit onze wijken (en vanuit Linden nog een pak langer) het stadscentrum te bereiken, meer dan een verdubbeling van wat er nu nodig is om zo'n korte afstand af te leggen. We hadden liever een positief resultaat willen voorleggen maar zullen niettemin onze pogingen voortzetten. Vanuit de politiek zijn er eindelijk enkele hoopvolle signalen gekomen, zowel uit Lubbeek als uit Leuven, met name dat men de handen in elkaar wil slaan en het dossier niet wil loslaten. De piste van de erkenning van de toekomstige lijn 44 als stadslijn ligt nog steeds open, evenals als de herinvoering van de verbinding met Linden Stenenveld en Hoog-Linden. We hopen dan ook dat de nieuwe schepenen van Mobiliteit samen willen werken aan de legitieme eis van zoveel inwoners om met evenveel recht als de andere wijken en deelgemeenten over een degelijke busverbinding te beschikken. We zullen iedereen op de hoogte blijven houden van mogelijke ontwikkelingen en rekenen erop dat iedereen bij gelegenheid bij zoveel mogelijk (beleids)mensen op de herinvoering van onze lijn wil blijven aandringen. En we danken uiteraard nogmaals iedereen die de petitie ondertekend heeft en op andere manieren lucht heeft gegeven aan hun ontevredenheid met deze gang van zaken.
https://www.facebook.com/share/p/19awT5f2W3/.
Inschrijving voor stille tocht hier !
Beste ondertekenaar van deze petitie,
Allereerst wil ik jullie hartelijk danken voor jullie steun om meer veiligheid te vragen voor onze gevaarlijke Steenweg in Diepenbeek. Als we de handen in elkaar slaan bereiken we zoveel meer! Ook UHasselt liet weten aan een mooi initiatief te werken om enerzijds hun geliefde collega Els te herdenken die recent overleden is op de Steenweg in Diepenbeek en anderzijds ook meer aandacht te vragen voor de onveilige omstandigheden voor de kwetsbare weggebruikers die elke dag op deze Steenweg moeten passeren. Ze vroegen mij via deze weg onderstaand bericht zoveel mogelijk met jullie te delen.
Hoe mooi zou het zijn als we als buurtbewoner en gemeenschap zoveel mogelijk meewerken aan dit prachtige en hoognodige initiatief!
Veel liefs,
Stefanie
Stille tocht,
Maandag 9 december, om 11.30 uur
Naar aanleiding van het tragische verkeersongeval op de Steenweg in Diepenbeek met onze dierbare collega Els Smeyers, organiseren we op 9 december een stille tocht. Die dag zullen we Els herdenken en zullen we samen – personeel, studenten, buurtbewoners – aandacht vragen voor verkeersveiligheid.
Je bent van harte uitgenodigd om mee te doen.
Bernard Vanheusden, rector UHasselt
Praktisch : De stille tocht start stipt om 11.30 uur. Je aanmelden kan vanaf 11 uur. Vertrekplaats is campus Diepenbeek, Gebouw D. We zijn weer terug op de campus rond 13 uur. Parcours (4 km) We wandelen van Gebouw D richting de Steenweg in Diepenbeek en weer terug. Aan de plek van het fietsongeval leggen we samen een bloem neer voor Els. Een deel van de Steenweg wordt voor de gelegenheid afgesloten voor alle verkeer. Omwille van praktische en veiligheidsredenen vragen we je om vooraf in te schrijven via volgende link:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScMEolkalvoaI5so8WNdEePXd03MW1-FHxW8cLMZr0-fn6U5g/viewform#msdynttrid=OTE7YjNZq4qYapWPGe6ZflcVa1pgF3gLz8NAzb1HcU8
Bedrijfsvoorheffing op invaliditeitsuitkeringen vanaf 1 januari 2026
De maatregel ‘bedrijfsvoorheffing op invaliditeitsuitkeringen’ die eerder werd aangekondigd voor begin 2025 en die onder de bevoegdheid van Financiën valt, wordt nu uitgesteld. Pas vanaf 1 januari 2026 zal er een bedrijfsvoorheffing ingehouden worden op de uitkeringen van mensen in invaliditeit om te vermijden dat zij op het ogenblik van de jaarlijkse berekening van de belastingen nog een hoog bedrag moeten betalen.
Intussen buigt een technische werkgroep zich over een meer doelgerichte uitwerking van de maatregel.
Op deze pagina: Inning aangepast aan individuele situatie Contacten Inning aangepast aan individuele situatie Vanaf 1 januari 2026 wordt een bedrijfsvoorheffing ingehouden op de uitkeringen tijdens de invaliditeit. Dat gebeurt door het ziekenfonds van de werknemer of zelfstandige die erkend is in invaliditeit. Vandaag gebeurt er enkel een (mogelijke) inhouding van bedrijfsvoorheffing op de uitkeringen verschuldigd tijdens het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid (primaire ongeschiktheid).
De bedrijfsvoorheffing vormt een voorschot op de belastingen. Deze nieuwe fiscale maatregel wil vermijden dat verzekerden in invaliditeit na de jaarlijkse belastingafrekening nog een hoog bedrag moeten betalen omdat het ziekenfonds voordien geen bedrijfsvoorheffing moest inhouden.
Een technische werkgroep zich over een meer doelgerichte uitwerking van de maatregel. Die werkgroep heeft als opdracht om een regeling uit te werken dat een meer doelgerichte aanpak bij de verplichting tot inhouding van bedrijfsvoorheffing beoogt , zodat de maatregel vlot van start kan gaan op 1 januari 2026. Een van de doelstellingen is te vermijden dat in vergelijking met het verschuldigde eindbedrag in de personenbelasting een te hoog bedrag aan uitkeringen wordt ingehouden.
https://www.riziv.fgov.be/nl/nieuws/bedrijfsvoorheffing-op-invaliditeitsuitkeringen-vanaf-1-januari-2026
jullie moeten allemaal hem helpen of doe niets .
Graag delen we met jullie volgend artikel met medewerking van de Scouts van heide en heel mooi verwoord door Stijn. https://m.gva.be/cnt/dmf20241113_96584199?journeybuilder=nopaywall.
Op de website van De Lijn wordt er in haar welbekende newspeak "goed nieuws!" aangekondigd als men de dienstregeling vanaf 6 januari 2025 opvraagt: er komt een nieuwe lijn in uw buurt! Die informatie klopt zoals zo vaak natuurlijk niet. Er komt enkel een nieuw lijnnummer (44) voor een lijn die lijn 371 vervangt en dus maar een stukje van het oude traject aflegt, en dit met een halvering van de frequentie, plus een vroeger einduur van de bediening (rond 21u aan Leuven station, waardoor men in de praktijk in het centrum al om 20.30u moet vertrekken, toestanden van 50 jaar geleden dus) en 's zondags geen bus.
Wat dat "goed nieuws" dus is, is een raadsel. Tijd dus om even een balans op te maken van de petitie "red lijn 371". Die werd bijna 1.800 keer (op papier en online) ondertekend. Ze heeft enkele keren nieuwsmedia gehaald. Ze werd overgemaakt aan de opeenvolgende Vlaamse ministers van Mobiliteit (het is nog steeds wachten op een antwoord) en aan verschillende organisaties die de gebruikers van het openbaar vervoer verdedigen. Ze werd onder de aandacht gebracht van lokale politici, waarvan er sommige (onder meer tijdens de verkiezingscampagne) gereageerd hebben en het dossier zouden aankaarten en naar een oplossing zouden zoeken. Een piste was daarbij de erkenning van lijn 371 als stadslijn (met hogere frequentie en verbinding met het stadscentrum dus) omdat die lijn aan alle criteria daarvoor voldoet en als enige "stadslijn" nooit als zodanig erkend werd. Zo kwam er een ontmoeting met een schepen van Mobiliteit, werd de kwestie in de Lubbeekse gemeenteraad besproken en werd er op 14 november nog een vraag in de Leuvense commissie Mobiliteit over gesteld. Helaas volgden vaak halfslachtige reacties, waaruit bleek dat degelijk openbaar vervoer in alle wijken niet echt een prioriteit voor het stads- of gemeentebestuur was en is. Wat er overblijft is een vage belofte dat men de kwestie zal blijven opvolgen en evalueren. Maar hoe evalueert men een busverbinding die niet meer bestaat? In de lente werden er hierover al vragen aan De Lijn gesteld. Pas recentelijk werd er eindelijk een antwoord ontvangen, waarin De Lijn de afbraak van lijn 371 probeert te verdedigen. De plannen dateren al van 2019 en men ging daarbij uit van het toekomstig reizigerspotentieel. Lijnen met een hoog potentieel blijven behouden, andere lijnen verdwijnen of worden afgebouwd. Met de feitelijke bezetting wordt er daarbij geen rekening gehouden. Op sommige lijnen die De Lijn als lijnen met een hoog potentieel beschouwt, mogen er dus regelmatig en met een hoge frequentie onderbezette bussen blijven rondrijden. Andere lijnen zoals 371 moeten daarvoor het gelag betalen. Bovendien blijkt uit de petitie die 1.800 keer ondertekend werd dat er wel degelijk potentieel aanwezig is. Er wordt gesteld dat er rond lijn 371 "sterke" lijnen liggen, waarnaar men zich dan maar moet begeven. Als men dat principe op de stadslijnen toepast, zouden zowat alle stadslijnen afgeschaft moeten worden, want die liggen allemaal wel op de een of andere manier in de buurt van een "sterke" regiolijn. Helaas wordt dat principe enkel op lijn 371 toegepast. En dan heeft De Lijn het nog over de "verhoogde" frequentie op de Diestsesteenweg. In feite is dat ook zand in de ogen, want enerzijds is dat gewoon een compensatie voor de afbouw van lijn 371 en anderzijds is die frequentie vaak nu al zo hoog als de toekomstige. In enkele krantenartikelen die dit weekend verschenen zijn haalt De Lijn nu een nieuw argument aan: het tekort aan chauffeurs. Alsof men in 2019 al wist dat er in 2025 een personeelstekort zou zijn. Bovendien is er blijkbaar personeel genoeg om sommige lijnen zelfs te versterken en moeten er andere zoals lijn 371 opgeofferd worden. Ten slotte is er het argument van de Bondgenotenlaan. Daar is het autoverkeer al grotendeels uit verdwenen. Dat biedt net een opportuniteit voor het openbaar vervoer want een stad moet toch gemakkelijk bereikbaar zijn voor haar inwoners. Waarvoor dienen straten anders dan om zich te verplaatsen? Maar blijkbaar mogen sommige inwoners zich voortaan gemakkelijk naar de stad verplaatsen, terwijl andere heksentoeren moeten uithalen. Van inclusiviteit gesproken... We hadden nu liever vrolijker nieuws willen brengen, dat men met de petitie en de wensen van de inwoners en gebruikers rekening had gehouden. Maar blijkbaar zijn die voor De Lijn quantité négligable. Jammer want een zoveelste gemiste kans voor goede verbindingen met het openbaar vervoer en vooral veel mensen die nu aan hun lot overgelaten worden. Het enige wat er nog gedaan kan worden, is in de contacten met de gemeentebesturen, de lokale politici en De Lijn blijven protesteren tegen het verdwijnen van lijn 371 en blijven vragen dat er ook hier een busverbinding komt die de toets met andere stadslijnen kan doorstaan, want iedereen heeft recht op goed openbaar vervoer. Daarvoor betaalt ten slotte iedereen belastingen.
Gisteren werd het nieuwe project voorgesteld in de HMMG Kerk. Deze good-news-show werd voorsteld in combinatie van zeer goed uitgekozen beelden.
Terwijl elke vraag naar meer info werd afgewimpled door meer goed nieuws.
Als omwonenden gaan we hier niet mee akkoord en zijn we niet bereid om onze privacy en rust op te geven in het voordeel van twee commerciële organisaties.
Deze bouw zorgt voor: - Extra volumes worden bijgebouwd achteraan de kerk, te dicht op omwonenden - Extra drukte in de wijk en aan de schoolomgeving - Er wordt geen rekening gehouden met de privacy van de omwonenden - Omwonenden kijken op een betonnen muur ipv een groene omgeving - Extra verharding voor het aanleggen van parkeerplaatsen