'Il y a du neuf!'

RED LIJN 371 Linden-Leuven-Gasthuisberg

"1.552 signatures"

Lijn 371 verdwijnt in januari 2025 zodat een aantal wijken zonder waardig openbaar vervoer komen te zitten. We vragen dat wie voor degelijk openbaar vervoer in de door deze lijn bediende wijken in Linden en Leuven is, deze petitie voor het behoud ervan zou willen ondertekenen.

Pétition

Nous

de inwoners van de wijken in Leuven en Linden die thans door lijn 371 bediend worden,

 

Observation

dat vanaf januari 2025 het openbaar vervoer in onze wijken door de invoering van de "basisbereikbaarheid" van De Lijn en de Vervoerregio Leuven gehalveerd wordt qua frequentie en dat de verbinding met Leuven centrum en verder en Hoog-Linden verdwijnt, wat in de praktijk neerkomt op de afschaffing van die lijn

 

et requête

dat de geplande afschaffing van lijn 371 Linden-Leuven-Gasthuisberg niet doorgaat en dat het aanbod van die lijn (frequentie en traject met verbinding naar Leuven centrum en Hoog-Linden) ook na 6 januari 2025 minstens behouden blijft, zoals van een klantgericht modern openbaarvervoerbeleid verwacht mag worden.

Signer cette pétition

 
Par e-mail nous vous envoyons un lien vous permettant de confirmer votre signature. Vos données ne sont pas transmises à des tiers et restent auprès de la Fondation Petition.be. Vous en lirez plus dans notre privacyverklaring.

Détails

Adressé à :
Openbaar-vervoerbedrijf 
'Guichet de pétition:'
'Date de fin:'
10-11-2024 
'Pétitionnaire:'
johan van rillaer 

Histoire

Signatures

Mises à jour

Njet van De Lijn

Op de website van De Lijn wordt er in haar welbekende newspeak "goed nieuws!" aangekondigd als men de dienstregeling vanaf 6 januari 2025 opvraagt: er komt een nieuwe lijn in uw buurt! Die informatie klopt zoals zo vaak natuurlijk niet. Er komt enkel een nieuw lijnnummer (44) voor een lijn die lijn 371 vervangt en dus maar een stukje van het oude traject aflegt, en dit met een halvering van de frequentie, plus een vroeger einduur van de bediening (rond 21u aan Leuven station, waardoor men in de praktijk in het centrum al om 20.30u moet vertrekken, toestanden van 50 jaar geleden dus) en 's zondags geen bus.

+En savoir plus...

Wat dat "goed nieuws" dus is, is een raadsel. Tijd dus om even een balans op te maken van de petitie "red lijn 371". Die werd bijna 1.800 keer (op papier en online) ondertekend. Ze heeft enkele keren nieuwsmedia gehaald. Ze werd overgemaakt aan de opeenvolgende Vlaamse ministers van Mobiliteit (het is nog steeds wachten op een antwoord) en aan verschillende organisaties die de gebruikers van het openbaar vervoer verdedigen. Ze werd onder de aandacht gebracht van lokale politici, waarvan er sommige (onder meer tijdens de verkiezingscampagne) gereageerd hebben en het dossier zouden aankaarten en naar een oplossing zouden zoeken. Een piste was daarbij de erkenning van lijn 371 als stadslijn (met hogere frequentie en verbinding met het stadscentrum dus) omdat die lijn aan alle criteria daarvoor voldoet en als enige "stadslijn" nooit als zodanig erkend werd. Zo kwam er een ontmoeting met een schepen van Mobiliteit, werd de kwestie in de Lubbeekse gemeenteraad besproken en werd er op 14 november nog een vraag in de Leuvense commissie Mobiliteit over gesteld. Helaas volgden vaak halfslachtige reacties, waaruit bleek dat degelijk openbaar vervoer in alle wijken niet echt een prioriteit voor het stads- of gemeentebestuur was en is. Wat er overblijft is een vage belofte dat men de kwestie zal blijven opvolgen en evalueren. Maar hoe evalueert men een busverbinding die niet meer bestaat? In de lente werden er hierover al vragen aan De Lijn gesteld. Pas recentelijk werd er eindelijk een antwoord ontvangen, waarin De Lijn de afbraak van lijn 371 probeert te verdedigen. De plannen dateren al van 2019 en men ging daarbij uit van het toekomstig reizigerspotentieel. Lijnen met een hoog potentieel blijven behouden, andere lijnen verdwijnen of worden afgebouwd. Met de feitelijke bezetting wordt er daarbij geen rekening gehouden. Op sommige lijnen die De Lijn als lijnen met een hoog potentieel beschouwt, mogen er dus regelmatig en met een hoge frequentie onderbezette bussen blijven rondrijden. Andere lijnen zoals 371 moeten daarvoor het gelag betalen. Bovendien blijkt uit de petitie die 1.800 keer ondertekend werd dat er wel degelijk potentieel aanwezig is. Er wordt gesteld dat er rond lijn 371 "sterke" lijnen liggen, waarnaar men zich dan maar moet begeven. Als men dat principe op de stadslijnen toepast, zouden zowat alle stadslijnen afgeschaft moeten worden, want die liggen allemaal wel op de een of andere manier in de buurt van een "sterke" regiolijn. Helaas wordt dat principe enkel op lijn 371 toegepast. En dan heeft De Lijn het nog over de "verhoogde" frequentie op de Diestsesteenweg. In feite is dat ook zand in de ogen, want enerzijds is dat gewoon een compensatie voor de afbouw van lijn 371 en anderzijds is die frequentie vaak nu al zo hoog als de toekomstige. In enkele krantenartikelen die dit weekend verschenen zijn haalt De Lijn nu een nieuw argument aan: het tekort aan chauffeurs. Alsof men in 2019 al wist dat er in 2025 een personeelstekort zou zijn. Bovendien is er blijkbaar personeel genoeg om sommige lijnen zelfs te versterken en moeten er andere zoals lijn 371 opgeofferd worden. Ten slotte is er het argument van de Bondgenotenlaan. Daar is het autoverkeer al grotendeels uit verdwenen. Dat biedt net een opportuniteit voor het openbaar vervoer want een stad moet toch gemakkelijk bereikbaar zijn voor haar inwoners. Waarvoor dienen straten anders dan om zich te verplaatsen? Maar blijkbaar mogen sommige inwoners zich voortaan gemakkelijk naar de stad verplaatsen, terwijl andere heksentoeren moeten uithalen. Van inclusiviteit gesproken... We hadden nu liever vrolijker nieuws willen brengen, dat men met de petitie en de wensen van de inwoners en gebruikers rekening had gehouden. Maar blijkbaar zijn die voor De Lijn quantité négligable. Jammer want een zoveelste gemiste kans voor goede verbindingen met het openbaar vervoer en vooral veel mensen die nu aan hun lot overgelaten worden. Het enige wat er nog gedaan kan worden, is in de contacten met de gemeentebesturen, de lokale politici en De Lijn blijven protesteren tegen het verdwijnen van lijn 371 en blijven vragen dat er ook hier een busverbinding komt die de toets met andere stadslijnen kan doorstaan, want iedereen heeft recht op goed openbaar vervoer. Daarvoor betaalt ten slotte iedereen belastingen.

17-11-2024

NIeuwe reactie De Lijn

Vandaag werd er een bijkomende reactie van De Lijn ontvangen: "De Lijn heeft met aandacht jullie vragen gelezen, onderstaande kunnen we jullie meegeven.

Op 10 oktober werd naar aanleiding van de petitie en de vragen die het gemeentebestuur van Lubbeek heeft ontvangen een digitale toelichting gegeven door De Lijn, gefaciliteerd door de gemeente Lubbeek. Er is een opname gemaakt voor de geïnteresseerden die op het moment zelf niet aanwezig konden zijn.

+En savoir plus...

Die opname is door de gemeente achteraf ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.

Tijdens de infosessie werd het aanbod toegelicht en is er ook verder ingegaan op vragen van aanwezigen.

De Lijn begrijpt dat het nieuwe netwerk dat zal ingaan in januari 2025 niet door iedereen gedragen wordt.

De Lijn en alle partners (o.a.. steden en gemeenten) van de Vervoerregio Leuven zijn in 2019 samen in overleg gegaan om tot een zo goed mogelijk netwerk te komen, dit volgens de regels die uitgetekend zijn binnen het decreet basisbereikbaarheid. Waar de vraag groter is komen er meer bussen, waar de vraag naar openbaar vervoer kleiner is, komen er minder bussen, een vraag gestuurd aanbod.

Het argument dat u gebruikt om aan te geven dat het plan gedateerd is, omdat De Lijn zich gebaseerd heeft op tellingen uit 2019, klopt niet. Er is niet enkel gewerkt met tellingen, maar bijvoorbeeld ook met het verkeersmodel om het toekomstig reizigerspotentieel te kunnen berekenen. Bijkomend zijn er in 2024 nog kleine aanpassingen gebeurd om het netwerk verder af te stemmen op de vervoersvraag.

Voor Hoog-Linden zien we dat die vraag kleiner is dan op andere locaties in de regio, waardoor de middelen naar elders verschoven zijn. Wanneer u ons dus vraagt om terug een bus in te leggen, dan vraagt u ons eigenlijk om elders middelen weg te halen, daar waar de vervoersvraag op hetzelfde of een ander moment groter is. U begrijpt dat we als openbaar vervoersmaatschappij objectief dienen te zijn en kiezen voor de locatie waar we de meeste reizigers kunnen bedienen. Uiteraard zouden we het liefst elke reiziger helpen, alleen is dat vandaag spijtig genoeg niet mogelijk.

De Lijn is zich bewust van het feit dat dit waarschijnlijk niet het antwoord is dat u had gehoopt. Rekening houdend met het decreet basisbereikbaarheid en de ons ter beschikking gestelde middelen, hebben we in overleg met steden en gemeenten het best mogelijke aanbod uitgewerkt. Vanuit onze rol als openbaar vervoersmaatschappij hebben we daarbij gekeken naar oplossingen die voor zoveel mogelijk mensen toereikend zijn.

De Lijn zal de komende jaren het aanbod blijven evalueren en indien nodig bijsturen, zodat vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd."

21-10-2024

Reactie De Lijn

De Lijn heeft vandaag eindelijk op de petitie gereageerd. In het antwoord wordt er gewoon verwezen naar het Youtubefilmpje van het infomoment van vorige week donderdag.

+En savoir plus...

Dat filmpje wordt morgen al verwijderd. Ter info hier de link: https://www.lubbeek.be/nieuws/detail/727/infomoment-de-lijn. M.a.w., De Lijn legt de petitie van de inmiddels 1770 ondertekenaars en de daarin aangehaalde argumenten gewoon naast zich neer. Vlaams minister van Mobiliteit De Ridder heeft in De Afspraak van 11 oktober verklaard dat ze een aantal beslissingen van De Lijn zou willen bijsturen. Het is dus nog wachten op een antwoord van haar kabinet.

17-10-2024