Behoud en bescherm het bos en de natuur op de Kiep in Bilzen

Er dreigt in Bilzen 30.000m² bos verwoest te worden voor de hobby van een ondernemer. Met het verwoesten van dit natuurgebied, de Kiep, wordt niet alleen de natuur, maar ook het leefmilieu van talloze dieren en de mensen aangetast!

actiecomité Buurt voor Natuur en sympathisanten

dat bijna 30.000m² bos en natuur op de Kiep dreigt verwoest te worden door een ondernemer die er een manege voor zijn dochter wil realiseren. Het natuurgebied "De Kiep" is de thuishaven van vele dieren en grenst aan een erkend natuurgebied en een woongebied in Eigenbilzen.

Vlaanderen is één van de minst beboste regio's van Europa, maar staat nog steeds toe dat dagelijks meer dan anderhalf voetbalveld bos wordt gekapt. En dat terwijl Vlaanderen al de grootste verharde oppervlakte per m² heeft ter wereld. Wij willen, in ons aller belang, de boskap en vernietiging van de natuur een halt toe roepen en vragen om de Kiep als natuurgebied te erkennen.

Ondernemers kunnen hun projecten, zoals een manege, ook realiseren zonder het bos en de natuur op de Kiep onherroepelijk te vernietigen. In Bilzen en nabije omgeving zijn voldoende alternatieve gronden en zelfs bestaande maneges te koop of beschikbaar.

de gemeente Bilzen en, indien de procedure verder gaat dan de gemeente, de Provincie Limburg:

1. om de natuur en het bos in het gebied 'de Kiep', gelegen tussen de Litsebeek en Hoefaertweg in Eigenbilzen, te beschermen en te behouden.
  2. om de stedenbouwkundige aanvraag van A.Moors om op de kiep een manege te realiseren negatief advies te geven.
  3. om ook in de toekomst geen toestemming te verlenen aan projectontwikkelaars of particulieren om het bos op de kiep te kappen.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Bilzen
29-07-2017