We hebben in juni onze ruim 25000 handtekeningen persoonlijk aan Min. Crevits overhandigd.
We voelen echter aan dat er meer overtuigingskracht nodig zal zijn om echte veranderingen te bekomen. Naast concrete acties, hebben we de petitie terug opengesteld. Hoe meer handtekeningen, hoe groter ons draagvlak! Alvast bedankt! Bedankt uit de grond van ons hart!
De werkgroep 1000 eerste dagen
Vandaag werd er een bijkomende reactie van De Lijn ontvangen: "De Lijn heeft met aandacht jullie vragen gelezen, onderstaande kunnen we jullie meegeven.
Op 10 oktober werd naar aanleiding van de petitie en de vragen die het gemeentebestuur van Lubbeek heeft ontvangen een digitale toelichting gegeven door De Lijn, gefaciliteerd door de gemeente Lubbeek. Er is een opname gemaakt voor de geïnteresseerden die op het moment zelf niet aanwezig konden zijn.
Die opname is door de gemeente achteraf ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.
Tijdens de infosessie werd het aanbod toegelicht en is er ook verder ingegaan op vragen van aanwezigen.
De Lijn begrijpt dat het nieuwe netwerk dat zal ingaan in januari 2025 niet door iedereen gedragen wordt.
De Lijn en alle partners (o.a.. steden en gemeenten) van de Vervoerregio Leuven zijn in 2019 samen in overleg gegaan om tot een zo goed mogelijk netwerk te komen, dit volgens de regels die uitgetekend zijn binnen het decreet basisbereikbaarheid. Waar de vraag groter is komen er meer bussen, waar de vraag naar openbaar vervoer kleiner is, komen er minder bussen, een vraag gestuurd aanbod.
Het argument dat u gebruikt om aan te geven dat het plan gedateerd is, omdat De Lijn zich gebaseerd heeft op tellingen uit 2019, klopt niet. Er is niet enkel gewerkt met tellingen, maar bijvoorbeeld ook met het verkeersmodel om het toekomstig reizigerspotentieel te kunnen berekenen. Bijkomend zijn er in 2024 nog kleine aanpassingen gebeurd om het netwerk verder af te stemmen op de vervoersvraag.
Voor Hoog-Linden zien we dat die vraag kleiner is dan op andere locaties in de regio, waardoor de middelen naar elders verschoven zijn. Wanneer u ons dus vraagt om terug een bus in te leggen, dan vraagt u ons eigenlijk om elders middelen weg te halen, daar waar de vervoersvraag op hetzelfde of een ander moment groter is. U begrijpt dat we als openbaar vervoersmaatschappij objectief dienen te zijn en kiezen voor de locatie waar we de meeste reizigers kunnen bedienen. Uiteraard zouden we het liefst elke reiziger helpen, alleen is dat vandaag spijtig genoeg niet mogelijk.
De Lijn is zich bewust van het feit dat dit waarschijnlijk niet het antwoord is dat u had gehoopt. Rekening houdend met het decreet basisbereikbaarheid en de ons ter beschikking gestelde middelen, hebben we in overleg met steden en gemeenten het best mogelijke aanbod uitgewerkt. Vanuit onze rol als openbaar vervoersmaatschappij hebben we daarbij gekeken naar oplossingen die voor zoveel mogelijk mensen toereikend zijn.
De Lijn zal de komende jaren het aanbod blijven evalueren en indien nodig bijsturen, zodat vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd."
De Lijn heeft vandaag eindelijk op de petitie gereageerd. In het antwoord wordt er gewoon verwezen naar het Youtubefilmpje van het infomoment van vorige week donderdag.
Dat filmpje wordt morgen al verwijderd. Ter info hier de link: https://www.lubbeek.be/nieuws/detail/727/infomoment-de-lijn. M.a.w., De Lijn legt de petitie van de inmiddels 1770 ondertekenaars en de daarin aangehaalde argumenten gewoon naast zich neer. Vlaams minister van Mobiliteit De Ridder heeft in De Afspraak van 11 oktober verklaard dat ze een aantal beslissingen van De Lijn zou willen bijsturen. Het is dus nog wachten op een antwoord van haar kabinet.
Morgen 10 oktober organiseert Lubbeek een infomoment met de regiomanager van De Lijn. Van 12 tot 13 uur kan u vragen stellen over de aanpassing van de busdienst, onder andere lijn 371 dus. De link vindt u op de Facebookpagina van de gemeente Lubbeek: https://www.lubbeek.be/infomoment-de-lijn. Het is dus een kans om voor het behoud van lijn 371 te pleiten! .
Op 9/10/24 ontvangen zowel het gemeentebestuur van de gemeente Herent als de deputatie van de provincie de officiële brief met meer dan 450 (online en op papier) handtekeningen. We bezorgen ook het nieuwe bestuur deze brief en hopen dat zij effectief actie ondernemen en het niet houden met dure plannen op papier..
Beste ondertekenaar van de petitie ‘De rechtstreekse IC -trein Waasland- Brussel moet blijven!’
Vooreerst willen we je van harte bedanken. Je bent één van de 2 500 mensen die de petitie hebben onderschreven.
Door deze petitie en jullie steun zijn we uitgenodigd voor een gesprek met de verantwoordelijke van personenvervoer van de NMBS op vrijdag 25 oktober tussen 9 uur en 10 uur in Brussel.
Wij zullen in gesprek gaan met de NMBS om de knip in de rechtstreekse lijn proberen ongedaan te krijgen.
Je kan ons hierbij steunen. Wij zoeken reizigers die (zwaar) impact gaan ondervinden wanneer de trein niet meer rechtstreeks naar Brussel zou rijden.
Wil je ons vergezellen naar Brussel om je verhaal te vertellen, heel graag. Wij betalen je treinticket (H/T). Kan je niet mee, maar wil je jouw verhaal op papier zetten, dan ontvangen wij dat graag om mee te nemen naar Brussel.
Mail ons: Carolien Vereeken carolien.vereeken@acv-csc.be of Özgür Yurdaer ozgur.yurdaer@acv-csc.be. Of bel: Carolien: 0472 74 90 06 of Özgür: 0484 98 81 47.
Alvast nogmaals dikke merci voor je steun aan onze actie.
Beste ondertekenaar van de petitie ‘De rechtstreekse IC -trein Waasland- Brussel moet blijven!’
Vooreerst willen we je van harte bedanken. Je bent één van de 2 500 mensen die de petitie hebben onderschreven.
Door deze petitie en jullie steun zijn we uitgenodigd voor een gesprek met de verantwoordelijke van personenvervoer van de NMBS op vrijdag 25 oktober tussen 9 uur en 10 uur in Brussel. Wij zullen in gesprek gaan met de NMBS om de knip in de rechtstreekse lijn proberen ongedaan te krijgen.
Je kan ons hierbij steunen. Wij zoeken reizigers die (zwaar) impact gaan ondervinden wanneer de trein niet meer rechtstreeks naar Brussel zou rijden.
Wil je ons vergezellen naar Brussel om je verhaal te vertellen, heel graag. Wij betalen je treinticket (H/T). Kan je niet mee, maar wil je jouw verhaal op papier zetten, dan ontvangen wij dat graag om mee te nemen naar Brussel.
Mail ons: Carolien Vereeken carolien.vereeken@acv-csc.be of Özgür Yurdaer ozgur.yurdaer@acv-csc.be. Of bel: Carolien: 0472 74 90 06 of Özgür: 0484 98 81 47.
Alvast nogmaals dikke merci voor je steun aan onze actie.
Stem mee om de beroepsvereniging AFPTAB voor FTA's te steunen om het opleidingsniveau van niveau 4 naar niveau 5 te brengen. - Voter pour soutenir l'association professionnelle AFPTAB pour les APT afin de faire passer le niveau de formation du niveau 4 au niveau 5..
Naar aanleiding van de belofte van enkele Leuvense schepenen dat ze de kwestie zouden aankaarten in het college van burgemeester en schepenen en bij De Lijn hebben we allicht bij monde van schepen Vansina een antwoord gekregen. Daarin wordt er gesteld dat "naar aanleiding van de petitie een overleg met De Lijn opgestart werd.
Maar het busplan is goedgekeurd door de Vervoersregioraad en de uitvoering is gepland voor januari 2025. Dit wil zeggen dat er budgettair geen mogelijkheden meer zijn om nog veel aan te passen. Het plan zal dus opstarten maar we gaan het evalueren. Op dit moment bekijkt De Lijn of er extra toch een bediening van Hoog-Linden kan komen in functie van de markt op vrijdag, dit is op vraag van Lubbeek. Een onmiddellijke oplossing is dus niet mogelijk. Maar we volgen het verderop in overleg met De Lijn en de buurgemeenten."
Blijkbaar is er dus geen budget om in een basisbehoefte van de inwoners te voorzien en op een breed gedragen vraag naar degelijk openbaar vervoer in te gaan. Voor andere, minder breed gedragen projecten lijkt dat nochtans geen bezwaar...
Het antwoord van de gemeente Lubbeek is al bekend: de busgebruikers mogen al blij zijn dat er een bus per uur over een stukje van het traject van lijn 371 rijdt.
Conclusie: voor veel inwoners van Leuven en Lubbeek zal het vanaf januari 2025 inderdaad "trek uw plan" zijn.