Rechtvaardige pensioenleeftijd voor iedereen

"We moeten allemaal langer werken" is een veel gehoorde slogan, vooral uitgesproken door politici (die daar zelf niet voor in aanmerking schijnen te komen...). Pensioenen niet meer betaalbaar? De middelen zijn er wel degelijk; ze worden alleen niet efficiƫnt gebruikt.

Werknemers uit het openbaar ambt

De voordien verworven pensioenleeftijd wordt op onrechtvaardige wijze opgetrokken met meerdere jaren, zelfs voor wie het pensioen nakend is. Eerst alle nadelen (lage lonen, ronduit slechte werkomstandigheden, dagelijkse verplichte files, ...) te verwerken krijgen, maar de voordelen (de gunstigere pensioenregeling) worden later van tafel geveegd.

Een billijke pensioenregeling (aantal dienstjaren (vb 40) ipv leeftijd) voor iedereen, met behoud van eerder verworven rechten.
Verhoging enkel door een trapsgewijze aanpassing van het aantal dienstjaren.
Vb: Op minder dan 5 jaar van het pensioen? Van 1 maand tot 1 maximum jaar extra -- tussen 5 en 10 jaar? van 1 jaar tot maximum 2 jaar extra, enzovoort.

onderteken de petitie Rechtvaardige pensioenleeftijd voor iedereen.

• 4 dagen geleden Sandra T. Diepenbeek CALog
  • 13 dagen geleden Kristel J Genk