Nieuwsblad 16 3 2017

Stop APB

1.141 ondertekeningen

Op woensdag 15/3/2017 werd het langverwachte meerjarenplan voorgesteld.

Dit ondoordacht plan werd opgesteld door de APB. Het gemak van de patiënt staat centraal, maar dit gaat niet gepaard met een verbeterde farmaceutische zorg. Integendeel! Aan de officina-apotheker werd totaal niet gedacht. We worden op vele vlakken benadeeld en op termijn zal de patiënt hier ook de dupe van worden.

Doel van de petitie: de APB erop wijzen dat we dit plan niet kunnen accepteren.

Le mercredi 15 mars 2017, le plan pluriannuel tant attendu a finalement été présenté.

Ce plan irréfléchi a été établi par l’APB. Le confort du patient y est central mais il n’est pas associé à une amélioration des soins pharmaceutiques. Bien au contraire! Le pharmacien est complètement oublié. Nous sommes désavantagés à bien des égards et, au final, le patient en pâtira également.

Le but de cette pétition: signaler à l'APB que nous ne pouvons pas accepter ce plan.

PÉTITION

Nous, pharmaciens de Belgique, qui aimons notre profession et voulons continuer à l’aimer dans le futur.

Prenons note du plan pluriannuel. Il contient de bonne choses (une meilleure réglementation concernant la distribution), mais également des éléments inacceptables! Une mauvaise organisation des services de garde, mais plus grave encore: le porte est ouverte à la vente en ligne de médicaments sur ordonnance! Newpharma et consorts auront vite fait de contourner la condition de "relation thérapeutique"! Notre belle profession en sera affectée et les soins pharmaceutiques que nous prodiguons en souffriront également!

Nous demandons que l'APB n’applique pas le plan pluriannuel dans sa version actuelle.

Il n’existe et il n’y aura jamais qu’un seul endroit où les soins pharmaceutiques peuvent être prodigués: la pharmacie elle-même!

Oubliez la vente en ligne de médicaments sur ordonnance, supprimez là de l’accord pluriannuel et vous aurez instantanément un très grand nombre de pharmaciens motivés qui prendrons encore meilleur soin de leurs patients.

De officina-apothekers van België, die hun beroep graag doen en dit ook in de toekomst willen doen!

Het meerjarenplan werd voorgesteld. Er staan goede dingen in (betere spreidingsreglementering), maar ook zeer ongunstige zaken! Een slechte wachtdienstregeling, maar erger nog: De deur wordt opengezet voor online verkoop van voorschriftplichtige geneesmiddelen! De Newpharma's zullen de voorwaarde "therapeutische relatie" snel omzeilen! Dit zal ons mooie beroep van offina-apotheker zwaar beïnvloeden en de farmaceutische zorg zal hieronder lijden!

De APB mag het plan zoals het er nu voorligt niet toepassen.

Er is maar 1 plaats waar deftig aan farmaceutische zorg kan gedaan worden en er zal altijd maar 1 plaats blijven: de offinina-apotheek zelf!

Vergeet de online verkoop van voorschriftplichtige medicatie, schrap dit uit het meerjarenakkoord en je hebt direct een groot aantal gemotiveerde apothekers die zich nog beter zullen inzetten om onze patiënt te omringen met de beste zorg!

Brancheorganisatie
18-03-2017