U, de petitionaris
Sint lutgardis postcard

Behoud het historische schoolgebouw Sint-Lutgardis te Mortsel

Het stadsbestuur van Mortsel overweegt om de historische voorbouw van de Sint-Lutgardisschool af te breken. Deze school heeft een belangrijke historische, emotionele en symbolische waarde.

In de plaats komt een nieuwbouwproject in het voordeel van project ontwikkelaars (lees appartementsblokken).

Wij vragen het behoud van een openbare functie (kleinschalige receptie- en feestzaal, ruimte voor cultuur en tentoonstellingen, erfgoedhuis en herdenking 5 april …) in harmonie met kleine woongelegenheden.

Wij, inwoners van Mortsel en buurgemeenten, en iedereen met respect voor historisch erfgoed

• dat het stadsbestuur van Mortsel de vernietiging plant van de voorbouw van de Sint-Lutgardisschool in het hart van Mortsel, de school die in 1943 werd gebombardeerd, en daardoor beladen is met symboliek ter herdenking;
  • dat deze school een belangrijke historische en emotionele waarde heeft voor de inwoners van Morstel, zowel de gevel als het interieur;
  • dat het bestuur vrijwel enkel oog heeft voor de financiële kant zonder visie omtrent de invulling van het gebouw en dit gewoon overlaat aan projectontwikkelaars.

aan het college van burgemeester en schepenen van Mortsel om het frontgebouw van de Sint-Lutgardisschool te bewaren, te beschermen en een publieke herbestemming te geven. Het is een belangrijke, historische plaats die moet behouden blijven - maak van deze school een plaats waar het erfgoed en de geschiedenis van Mortsel gekoesterd en bestudeerd kan worden en bovendien een plaats voor culturele gebeurtenissen: een huis ván en vóór de gemeenschap.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petitie.be. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Ontvanger:
Mortsel