Wij
gebruikers van de faciliteiten langsheen de Riddermoerstraat : fietsers, wandelaars, ruiters, natuurliefhebbers, inwoners van Branst, sympathisanten,
constateren
- dat de Riddermoerstraat, hoe kort ze ook is, beschikt over vele attractiepolen: voetbal- en sportvelden, chiroheem, dienstencentrum, speelbos, groendomein Hoogheide, Lourdesgrot rustgebied, picknickzone, wandel-,fiets- en ruiterpaden over een 10.000 jaar oude zandrug...
- dat er een toenemende aanwezigheid is van zwakke tot zeer zwakke weggebruikers, alsook regelmatig en intens bestemmingsverkeer.
- dat het doorgaand autoverkeer er blijft groeien.
- dat ouders, begeleiders, buurtbewoners en fietsersbond hun bezorgheid hebben gemeld over de risico's van doorgaand verkeer in deze smalle straat.
- dat door zijn ligging op het fietsnetwerk er talrijke doorgaande fietsbewegingen zijn.
- dat het wandelnetwerk de Riddermoerstraat kruist.
- dat, door zijn geringe breedte, het kruisen van voertuigen alsook het respecteren van de tussenafstand met fietsers op vele plaatsen enkel mogelijk is door uit te wijken. Wat tijdverlies betekent en ook gevaar voor wegschuiven door het "opliggende" wegdek.
- dat er een alternatieve, vlotte en veilige verbindingsroute bestaat met volledig gescheiden fiets- en autoverkeer, namelijk via St-Amandsesteenweg en Branstsedreef. Via Riddermoerstraat is het weliswaar korter in afstand, maar niet noodzakelijk in tijd.
- dat het gemeentebestuur inzet op vlotte en veilige mobiliteit, leefbaarheid, woonkwaliteit, meer verplaatsingen per fiets en de verdere ontplooiing van "het waardevolle landbouw- en Scheldelandschap waar Branst middenin ligt".
en verzoeken
daarom het gemeentebestuur om dringend afdoende maatregelen te nemen en het autoverkeer van en naar Branst niet langer in een smalle ontsluitingsweg met veel zwakke weggebruikers toe te laten maar te leiden naar daarvoor voorziene en uitgeruste verbindingswegen.