Op de website van De Lijn wordt er in haar welbekende newspeak "goed nieuws!" aangekondigd als men de dienstregeling vanaf 6 januari 2025 opvraagt: er komt een nieuwe lijn in uw buurt! Die informatie klopt zoals zo vaak natuurlijk niet. Er komt enkel een nieuw lijnnummer (44) voor een lijn die lijn 371 vervangt en dus maar een stukje van het oude traject aflegt, en dit met een halvering van de frequentie, plus een vroeger einduur van de bediening (rond 21u aan Leuven station, waardoor men in de praktijk in het centrum al om 20.30u moet vertrekken, toestanden van 50 jaar geleden dus) en 's zondags geen bus. Wat dat "goed nieuws" dus is, is een raadsel. Tijd dus om even een balans op te maken van de petitie "red lijn 371". Die werd bijna 1.800 keer (op papier en online) ondertekend. Ze heeft enkele keren nieuwsmedia gehaald. Ze werd overgemaakt aan de opeenvolgende Vlaamse ministers van Mobiliteit (het is nog steeds wachten op een antwoord) en aan verschillende organisaties die de gebruikers van het openbaar vervoer verdedigen. Ze werd onder de aandacht gebracht van lokale politici, waarvan er sommige (onder meer tijdens de verkiezingscampagne) gereageerd hebben en het dossier zouden aankaarten en naar een oplossing zouden zoeken. Een piste was daarbij de erkenning van lijn 371 als stadslijn (met hogere frequentie en verbinding met het stadscentrum dus) omdat die lijn aan alle criteria daarvoor voldoet en als enige "stadslijn" nooit als zodanig erkend werd. Zo kwam er een ontmoeting met een schepen van Mobiliteit, werd de kwestie in de Lubbeekse gemeenteraad besproken en werd er op 14 november nog een vraag in de Leuvense commissie Mobiliteit over gesteld. Helaas volgden vaak halfslachtige reacties, waaruit bleek dat degelijk openbaar vervoer in alle wijken niet echt een prioriteit voor het stads- of gemeentebestuur was en is. Wat er overblijft is een vage belofte dat men de kwestie zal blijven opvolgen en evalueren. Maar hoe evalueert men een busverbinding die niet meer bestaat? In de lente werden er hierover al vragen aan De Lijn gesteld. Pas recentelijk werd er eindelijk een antwoord ontvangen, waarin De Lijn de afbraak van lijn 371 probeert te verdedigen. De plannen dateren al van 2019 en men ging daarbij uit van het toekomstig reizigerspotentieel. Lijnen met een hoog potentieel blijven behouden, andere lijnen verdwijnen of worden afgebouwd. Met de feitelijke bezetting wordt er daarbij geen rekening gehouden. Op sommige lijnen die De Lijn als lijnen met een hoog potentieel beschouwt, mogen er dus regelmatig en met een hoge frequentie onderbezette bussen blijven rondrijden. Andere lijnen zoals 371 moeten daarvoor het gelag betalen. Bovendien blijkt uit de petitie die 1.800 keer ondertekend werd dat er wel degelijk potentieel aanwezig is. Er wordt gesteld dat er rond lijn 371 "sterke" lijnen liggen, waarnaar men zich dan maar moet begeven. Als men dat principe op de stadslijnen toepast, zouden zowat alle stadslijnen afgeschaft moeten worden, want die liggen allemaal wel op de een of andere manier in de buurt van een "sterke" regiolijn. Helaas wordt dat principe enkel op lijn 371 toegepast. En dan heeft De Lijn het nog over de "verhoogde" frequentie op de Diestsesteenweg. In feite is dat ook zand in de ogen, want enerzijds is dat gewoon een compensatie voor de afbouw van lijn 371 en anderzijds is die frequentie vaak nu al zo hoog als de toekomstige. In enkele krantenartikelen die dit weekend verschenen zijn haalt De Lijn nu een nieuw argument aan: het tekort aan chauffeurs. Alsof men in 2019 al wist dat er in 2025 een personeelstekort zou zijn. Bovendien is er blijkbaar personeel genoeg om sommige lijnen zelfs te versterken en moeten er andere zoals lijn 371 opgeofferd worden. Ten slotte is er het argument van de Bondgenotenlaan. Daar is het autoverkeer al grotendeels uit verdwenen. Dat biedt net een opportuniteit voor het openbaar vervoer want een stad moet toch gemakkelijk bereikbaar zijn voor haar inwoners. Waarvoor dienen straten anders dan om zich te verplaatsen? Maar blijkbaar mogen sommige inwoners zich voortaan gemakkelijk naar de stad verplaatsen, terwijl andere heksentoeren moeten uithalen. Van inclusiviteit gesproken... We hadden nu liever vrolijker nieuws willen brengen, dat men met de petitie en de wensen van de inwoners en gebruikers rekening had gehouden. Maar blijkbaar zijn die voor De Lijn quantité négligable. Jammer want een zoveelste gemiste kans voor goede verbindingen met het openbaar vervoer en vooral veel mensen die nu aan hun lot overgelaten worden. Het enige wat er nog gedaan kan worden, is in de contacten met de gemeentebesturen, de lokale politici en De Lijn blijven protesteren tegen het verdwijnen van lijn 371 en blijven vragen dat er ook hier een busverbinding komt die de toets met andere stadslijnen kan doorstaan, want iedereen heeft recht op goed openbaar vervoer. Daarvoor betaalt ten slotte iedereen belastingen.
De schoolraad in Jette heeft een negatief advies geformuleerd ten aanzien van de gemeente over deze geplande 50% verhoging van de tarieven voor kinderopvang. Ook de ouderraad van Poelbos heeft zich afgelopen maandag (16/6/2025) unaniem verzet tegen deze buitensporige tariefverhoging van 50%.
Daarom voeren de ouders actie!
Geachte lezer,
In Vlaanderen worden jaarlijks duizenden kinderen geconfronteerd met een “VOS-label” (“Verontrustende Opvoedingssituatie”) dat hen als individu markeert, terwijl de werkelijke oorzaak vaak ligt in de gezinsdynamiek. Vooral in echtscheidingssituaties waar één ouder het kind mishandelt en de andere ouder onvoldoende kan ingrijpen, leidt dit label tot onnodige stigmatisering en te snel tot uithuisplaatsingen.
De gevolgen voor het kind—emotionele littekens, verlies van vertrouwde omgeving en gevoelens van onveiligheid—zijn vaak onherstelbaar.
Wij geloven dat elk kind recht heeft op waardigheid, een veilige thuissituatie en steun voor het hele gezin. Daarom pleiten wij voor een fundamentele verschuiving: niet langer “VOS op het kind”, maar “VOS op de situatie”. Met gerichte gezinsondersteuning bij de eerste melding kunnen we trauma’s voorkomen en gezinnen sterker maken, zodat minder kinderen onnodig uit huis hoeven te worden geplaatst.
Wij roepen op tot:
Samen kunnen we kinderrechten respecteren, gezinnen beschermen en jaarlijks 100–145 minder uithuisplaatsingen realiseren in echtscheidingssituaties. Wij roepen u op om vandaag nog in actie te komen en deze hervorming te ondersteunen.
Met hoop en vastberadenheid,
Het team van jij.life Organisatie voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties
Ik heb gisteren een interview gehad met iemand van het nieuwsblad https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250520_95119038 .
De petitie kon vroegtijdig afgesloten worden. Het thema is in behandeling..
Beste omwonenden,
Allereerst willen wij jullie van harte bedanken om samen jullie stem te laten horen richting de dienst Verkeer van Waregem. Graag bezorgen wij jullie een stand van zaken betreffende de opvolging van onze gezamenlijke actie.
De petitie werd op 20 maart 2025 officieel overgemaakt aan de dienst Verkeer, wat ook onmiddellijk werd bevestigd door onze contactpersoon. In de week van 7 april werd het onderwerp besproken met de bevoegde schepen, de heer Philip Himpe (schepen van Verkeer en Mobiliteit). Pas na eigen navraag op 15 april ontvingen wij op 18 april een reactie van de dienst Verkeer, waarin het volgende werd meegedeeld: "In samenspraak met de schepen werd besloten de proefperiode te laten lopen zoals oorspronkelijk voorzien tot 12 augustus 2025. Na afloop van deze proefperiode zal een definitieve beslissing worden genomen, waarbij de opmerkingen zoals ontvangen via de petitie in overweging zullen worden genomen."
Ondertussen merken wij — mede door de huidige werken in de Zultseweg — dat de verplichte omleiding via de Gentse Heerweg een duidelijke toename van de verkeersonveiligheid veroorzaakt, zeker in de schoolomgeving rond VBS Jager. Helaas lijkt dit op dit moment geen prioriteit te zijn voor ons lokaal bestuur. Dus laat zeker niet na om jullie eigen ongenoegen verder te uiten aan verkeer@waregem.be.
Met vriendelijke groeten, Eddy Vermeulen, eddyverm@skynet.be.
Ondertussen werd de inbreiding van 13 woningen gewijzigd naar 11 woningen. Desondanks blijven wij ons verzetten tegen deze onverantwoorde inplanting, gedragen door flagrante overtredingen betreffende wooncomfort, veiligheid, privacy, waterhuishouding in overstromingsgebied en mobiliteit..
1ste extra tegemoetkoming is begin januari gebeurt we zijn bezig met een 2de fase. Zo komt er 2,2miljoen euro vrij.
Maar dat vinden wij niet genoeg. Dus mensen teken deze petitie en deel ze onder uw vrienden